KDL als werkgever

Werken bij KDL: een dynamisch parcours! 

Een interview met CEO Kris De Leeneer en HR Manager Julie Stevens.

KDL’ers zijn altijd in beweging, letterlijk én figuurlijk. Binnenkort openen we ons gloednieuw distributiecentrum in Lokeren, waar we alles nóg groter en beter willen aanpakken. Maar een nieuwe werkvloer van ruim 10.000 m² vraagt ook om extra medewerkers. Benieuwd hoe het is om deel uit te maken van het KDL-team? Onze CEO en HR Manager vertellen het je graag zelf!

Iets meer dan 20 jaar geleden was KDL een klein bedrijf met slechts enkele personeelsleden. Nu bestaat het team uit meer dan 100 werknemers. Heeft deze groei de bedrijfscultuur beïnvloed?

Kris: Onze diensten willen we steeds anders, groter en beter aanpakken, maar er is  één aspect dat hier nooit zal veranderen: de warme sfeer op de werkvloer en onder collega’s. 

Julie: Het is ook niet enkel het bedrijf an sich dat groeit. Onze medewerkers krijgen ook echt de kans om mee te groeien. We nemen graag de tijd om met elk individu samen te zitten en te bekijken hoe we hun competenties zo goed mogelijk tot bloei kunnen laten komen. Hierbij krijgen ze de kans om eventueel door te groeien naar een andere functie. 

Kris: Wanneer je hier start in functie x hoeft dat dus niet te betekenen dat functie y onbereikbaar is. In dialoog gaan we samen op zoek naar wat echt bij iemand past. Onze bedrijfscultuur sluit hier ook goed bij aan: iedereen kent elkaar, de communicatielijnen zijn kort en we dragen respect hoog in het vaandel.

Wat betekent respect voor jou als werkgever?

Kris: Als werkgever vind ik het belangrijk om te erkennen dat elke medewerker een ambassadeur is van het bedrijf. Onze chauffeurs, planners en andere personeelsleden komen dagelijks in contact met de klanten en dragen als extensie van het bedrijf over wie wij zijn en waar we voor staan. 

Daarnaast geloof ik ook dat wanneer je je team oprecht respecteert, je dit ook terugkrijgt. Ik wil dat elke KDL’er steeds het gevoel heeft dat we in een winnend team zitten, samen. 

Julie: Dat gevoel ervaar ik ook zelf, en daarom blijf ik elke dag bewust voor KDL kiezen. Ook wanneer ik met medewerkers praat, komt dit naar boven. Zij voelen dat Kris écht mee is met wat zij doen en beschouwen hem niet enkel als werkgever, maar ook als vriend en vertrouwenspersoon.

Hoe bouw je zulke sterke vertrouwensband op met je personeel, Kris?

Kris: Mijn deur staat letterlijk en figuurlijk altijd open. Ik ben oprecht geïnteresseerd in mijn mensen en vind het van cruciaal belang om mogelijke problemen tijdig te kunnen detecteren. Met problemen doel ik niet enkel op de werkvloer, maar ook ernaast. 

HR is voor mij dan ook één van de meest noodzakelijke en belangrijke functies binnen het bedrijf, omdat ook Julie steeds een vinger aan de pols kan houden. 

Julie: Dit doen Kris en ik trouwens niet alleen. Omdat we het belangrijk vinden om oog te hebben voor mentaal welzijn, hebben we ook een preventieadviseur en een contactpersoon voor psychosociale bijstand aan boord.

Binnenkort opent het nieuwe distributiecentrum.
Wat kunnen (toekomstige) medewerkers hiervan verwachten?

Julie: Samen met professionals zijn we aan de slag gegaan om het nieuwe gebouw te voorzien van zoveel mogelijk professioneel comfort. Zo hebben we bijvoorbeeld een speciale ‘driver corner’ voor de chauffeurs ingericht en zullen er kleedkamers met douches voorzien worden voor zowel mannen als vrouwen. Ook voorzien we individuele lockers en zal het gebouw rolstoeltoegankelijk zijn. 

Kris: We hebben al een heel parcours afgelegd, maar hebben dus nog veel grootse plannen. Hiervoor zijn we bovendien nog op zoek naar verschillende medewerkers. 

Wil jij graag deel worden van het KDL-team? Ontdek hier meer over werken bij KDL.

Wil je graag aan de slag met onze Value Added Services?
Wij helpen je graag!